Paladij, Iz Katerega Je Izdelan Katalizator, Ima Na Borzi Večjo Vrednost Kot Zlato

Paladij, Iz Katerega Je Izdelan Katalizator, Ima Na Borzi Večjo Vrednost Kot Zlato

March 23, 2021 Off By Boris Bukovšek

Koliko žensk je sploh že slišalo za besedo katalizator? Ne, to ni nova vrsta kuhinjskega robota, ampak nekaj kar paše k avtu. Kaj je katalizator in kako deluje, si lahko preberete spodaj.

Kaj Je Katalizator?

Avtomobilski katalizator je naprava v bližini motorja, ki škodljive izpušne pline pretvarja v manj škodljive. Poznamo dve vrsti katalizatorjev:

  • Dvostezni – skrbijo za oksidacijo ogljikovega monoksida in nezgorelih ogljikovodikov
  • Tristezni – skrbijo za oksidacijo in redukcijo škodljivih snovi

Tristezni katalizator za delovanje potrebuje lambda sondo, ki nadzira količino kisika in skrbi za pravilno razmerje med zrakom in gorivom.

Evropska direktiva določa, da mora biti ena sonda, vgrajena pred katalizatorjem, ena pa za katalizatorjem. Tako lahko poteka dodatni nadzor izpušnih plinov.

Katalizator ima keramično telo, ki je sestavljeno iz več kot 10.000 celic, te pa dajejo veliko površino. Skozi te kanale tečejo izpušni plini, prevlečeni pa so z vmesno porozno plastjo.

Vrhnja plast katalizatorja pa vsebuje katalitično aktivno snov, ki je sestavljena iz kristalov platine.

Kristali platine, ki jih je okoli 2 grama, omogočajo kemično reakcijo.

Vse skupaj je obdano s tkanino, ki je mrežaste strukture in je toplotno odporna. Vse skupaj pa je vstavljeno v jekleno ohišje.

katalizator

Kako deluje katalizator?

Katalizator skupaj z lambda sondo skrbi za to, da se škodljivo plini spreminjajo v manj škodljive. 

Večji nadzor kisika opravlja lambda sonda, zato so nekateri avti opremljeni z dve ali celo več sondami.

Pretvorba plinov se lahko začne šele nad temperaturo 250 stopinj.

Če je vožnja kratkotrajna, se avtomobil ne ogreje na pravilno temperaturo, zato so izpušni plini bolj intenzivni.

Optimalna delovna temperatura je med 400 in 800 stopinj. Če je temperatura večja od 800 stopinj, se začne aktivna plast starati.

Če avto predolgo časa pustimo v prostem teku, lahko pride do pregretja in s tem do poškodbe katalizatorja.

Da lahko katalizator optimalno deluje, potrebuje pravo zmes goriva in zraka, za kar poskrbi lambda sonda.

Vgrajen mora biti na pravilno mesto, dovolj blizu motorju, da se prej segreje in dovolj daleč, da ne pride do pregretja.

Paziti je treba, da v izpušni sistem ne pride bencin, saj lahko temperaturo dvigne do 1200 stopinj.

Lambda sonda, ki uravnava razmerje plinov, je nameščena za motor, tik pred katalizatorjem.

Uravnavanje plinov lahko nadziramo tudi med vožnjo, saj sonda računalniku sporoča, kakšno je izgorevanje in če je zmes gorivo – zrak pravilna za optimalno delovanje.

Če računalnik sporoči, da zmes ni pravilna, je treba ukrepati, sicer se lahko katalizator pokvari.

Katalizator

Na koliko časa je treba katalizator zamenjati?

Katalizatorji imajo različno dolgo življenjsko dobo. Načeloma velja, da lahko delujejo enako dolgo, kot avtomobil, v katerem so vgrajeni.

Da lahko deluje brezhibno in dolgo časa, je odvisno od motorja, sistema vžiga in kakšno je gorivo.

Po domače povedano, da lahko katalizator deluje pravilno, mora tudi avto delovati brezhibno.

Ker mora vsak element v avtomobilu ves čas delovati brezhibno, je prav, da poskrbite tudi za katalizator.

Sicer je odvisno od tega, koliko kilometrov naredite na leto, vendar se priporoča, da katalizator obnovite na vsakih 5 let.

Koliko časa traja obnova katalizatorja?

Vsi katalizatorji, ki so poškodovani ali pa ne delujejo pravilno, morajo biti zamenjani ali pa obnovljeni.

Obnova poteka tako, da se aktivna sredica zamenja s kovinsko sredico.

Obnovijo se lahko vse vrste katalizatorjev, ne glede na obliko, sestavo in vrsto standarda.

Obnova katalizatorjev traja različno dolgo časa. Če je katalizator ohlajen, lahko traja približno 3 ure. 

Odvisno pa je tudi od tega, kakšna je velikost in sestava katalizatorja.

Največkrat je obnova katalizatorja končana v enem dnevu. Še posebej hitro so obnovljeni enodelni katalizatorji.

Ker je pri obnovi sestavljenega katalizatorja potrebno varjenje katalizatorskih elementov, se lahko čas obnove podaljša.

Koliko stane obnova katalizatorja?

Koliko stane obnova katalizatorjev je odvisno od standarda čistosti, ki je zahtevan za katalizator, vgrajen v vaš avto. 

Cena se določi tudi glede na prostornino in sestavo kolektorskega telesa. Povprečna cena za obnovo okroglega katalizatorja, ki je bil proizveden do leta 2000, je 120 evrov. 

Obnova okroglega katalizatorja, ki je proizveden do leta 2005, pa stane približno 500 evrov.

Ali dobim garancijo na obnovo katalizatorja?

Če so izpolnjeni vsi pogoji, je garancija na obnovo katalizatorja 50.000 prevoženih kilometrov.

Garancija začne veljati od datuma, ko je katalizator vgrajen, datum pa je napisan na računu.

Garancijski pogoji, ki morajo biti izpolnjeni, da se lahko upošteva garancija:

  • Predložiti morate garancijski list, ki je pravilno izpolnjen
  • Predložiti morate izpis meritev izpušnih plinov, ki so jih opravili po montaži katalizatorja, ki je bil obnovljen
  • V primeru, da garancije ne uveljavljate pri istem serviserju, kot je obnovil katalizator, morate priskrbeti vso potrebno dokumentacijo

Obnova dizelskega katalizatorja

Dizelski katalizatorji se obnovijo na enak način kot bencinski katalizatorji.

Razlikujeta se samo po strukturi celic katalizatorja in kakšen je nanos plemenitih kovin. 

Obnova dizelskih katalizatorjev je odvisna tudi od tega, v kakšnem sistemu so ti vgrajeni.

Po katerem standardu se obnavlja dizelski katalizator, je odvisno od tega, ali je njegova funkcija samo čiščenje izpušnih plinov, ali tudi segrevanje izpušnih plinov.

Če se uporabljajo tudi za segrevanje izpušnih plinov, je treba DPF filter obnoviti po standardu 3.

Vozila po letu 2007, ki imajo katalizator s filtrom DPF, se obnavljajo po standardu 5.

DPF filter je nameščen za katalizatorjem in je pomemben element za povišanje temperature plinov. V njem se namreč izvajajo kemijske reakcije.

Če je katalizator poškodovan, se plini ne segrejejo dovolj in ne pride do čiščenja filtra. V tem primeru za obnovo katalizatorja uporabimo metodo suhega čiščenja v pečeh.

Obnova bencinskega katalizatorja

Bencinski katalizatorji se obnavljajo na na enak način kot dizelski katalizatorji.

Obnova poteka tako, da se vstavi nov katalinski vložek, pri tem pa ostane originalno ohišje.

Večina katalizatorjev ima izpušni kolektor, ki je zelo kvaliteten in ga po navadi ni treba zamenjati.

Na enak način se lahko obnovijo tudi katalizatorji vozila na plin.

Med predelavo avtomobila iz določenega energenta na plin velikokrat poškoduje katalizator, zato ga je treba zamenjati oziroma obnoviti.

Originalni katalizator se lahko predela v športni katalizator. Namenjen je predvsem povečanju moči motorja.

Njihova posebnost je, da so bolj pretočni in ne dušijo pretoka plinov.

Pri tem katalizatorju se zamenja keramično satovje s kovinskim, ki se vstavi v originalno ohišje. Ker gre za minimalen poseg, ponovna homologacija ni potrebna.

Pred obnovo katalizatorja morate serviserju posredovati nekaj podatkov:

  • Znamka in tip vozila
  • Kdaj je bil avto prvič registriran
  • Prostornina motorja
  • Tip motorja
  • Oblika katalizatorja
  • Po katerem euro standardu je bil katalizator izdelan

Kako vem, po katerem standardu je izdelan moj katalizator?

Odgovor na to vprašanje lahko dobite pri svojem serviserju, vendar mu morate posredovati podatke o prvi registraciji, kakšna je prostornina motorja in znamko vozila. 

Vse te podatke dobite v prometnem dovoljenju vozila.

Načeloma pa se okvirno lahko oceni standard vašega vozila, in sicer glede na to, kdaj je bil izdan:

  • Po standardu 2 so vozila izdelana do leta 2000
  • Po standardu 3 so vozila izdelana od 2000 do 2005
  • Po standardu 4 so vozila izdelana od 2005 do 2009
  • Po standardu 5 so vozila izdelana od 2009 naprej

Torej so vsi novejši avtomobili, ki so izdelani od leta 2009 naprej po standardu 5 ali pa celo po standardu 6.

Razlika med katalizatorji različnih standardov je v gostoti mreže, ki je v katalizatorski sredici. 

Katalizator po standardu euro 5 ima 500 celic / kvadratni inč, po standardu 4 ima 400 celic / kvadratni inč in tako naprej vedno manj.

Katalizator

Kraja katalizatorjev je postala moderna

V zadnjih letih naj bi se zelo povečala kraja avtomobilov oziroma kraja njihovih katalizatorjev. 

Katalizator je izdelan iz paladija, ki ima na borzi večjo vrednost kot zlato. Vsebuje pa tudi druge žlahtne kovine, kot sta rodij in platina.

Tatovi katalizatorje prodajo trgovcem s kovinami, s tem pa zaslužijo minimalno 50 evrov.

Tat, ki želi zaslužiti več, lahko plemenito kovino sam odstrani iz katalizatorja in jo tako proda naprej. V tem primeru je krajo zelo težko ugotoviti.

Pogosta Vprašanja

Koliko časa traja obnova katalizatorja?

Koliko časa se obnavlja katalizator, je odvisno od večih dejavnikov. Enodelni katalizatorji se obnovijo v treh urah, vendar pod pogojem, da so predhodno demontirani in ohlajeni. V

eč delni katalizatorji pa za obnovo zahtevajo malo več časa, predvsem na račun varjenja katalizatorskih enot.

Kako poteka obnova katalizatorja?

Obnova katalizatorjev poteka tako, da se aktivna sredica v središču katalizatorja, zamenja s kovinsko sredico.

Obnovijo se lahko vsi katalizatorji, ne glede na obliko sestavo in vrsto. Obnovijo se lahko tudi katalizatorji za trenutno veljavne standarde o sestavi izpušnih plinov.

Koliko stane katalizator?

Cena katalizatorja je odvisna od tega, za kakšen tip vozila ga potrebujete, kakšne je oblike in na kateri energent deluje avto.

Dizelski katalizatorji so dražji, malo nižjo ceno pa imajo bencinski katalizatorji.

Najcenejši so univerzalni katalizatorji, ki po obliki pašejo v vsak tip avtomobila. Za najcenejši univerzalni katalizator boste odšteli dobrih 100 evrov.

Je moj katalizator res pokvarjen?

Če katalizator ne dela, še ne pomeni, da je pokvarjen. To lahko ugotovi samo serviser, ki je usposobljen za delovanje katalizatorjev.

Serviser bo z diagnostiko preveril delovanje katalizatorjev in opravil meritev koncentracij izpušnih plinov, hkrati pa bo tudi fizično pregledal katalizator.